امروزه غالب صاحب نظران تعلیم و تربیت معتقدند که تربیت موثر با حضور فعال دانش آموزان نهادینه میگردد و تربیت دموکراتیک (دانش آموز محور) بر اساس حضور داوطلبانه و آگاهانه دانش آموزان شکل میگیرد. از سوی دیگر مدرسه محیط تمرینی فعالیت های علمی و اجتماعی است؛ محیطی که در آن دانش آموزان مهیّای ورود به جامعه ی بزرگ آینده میشوند. ایجاد زمینه مشارکت اجتماعی از وظایف مورد غفلت نظام آموزشی است و بخش بزرگی از مهارتهای زندگی آنان است. [1] با توجه به استقبال نسل جدید دانش آموزان در امر «مشا ...